V roce 2005 v Brně vzniká z podnětu českého režiséra, dramatika a mima Huberta Krejčího a japanisty Ondřeje Hýbla Divadlo kjógen. Ve spolupráci s japonskými divadelníky nastudují každým rokem jednu tradiční japonskou komedii (frašku). Tyto hry byly od 14. století vkládány mezi dvě vážné hry vážného japonského obřadního divadla nó, aby se obecenstvo uvolnilo. Zesměšňují typické lidské nedostatky jako chamtivost, lakotu, hloupost nebo pýchu. Herci jsou oděni v tradičních kostýmech a jejich projev charakterizuje typický komický postoj a nadsázka, které pomáhají vyvolat úlevný smích na tváři diváků. Od roku 2001 je kjógen zařazen na seznam světového kulturního dědictví organizace UNESCO.
15. února večer jsme se vydali se sedmnácti studenty a třemi dospělými na představení tohoto proslulého brněnského divadelního souboru. Představení uvedl bravurním způsobem Ondřej Hýbl, vysvětlil nám principy proslulého tradičního kjógenu a nastínil dějové linky tří her, jež nás ten večer čekaly. Viděli jsme skvělé frašky Horský mnich zlodějem tomelů a Mnich, kostra a její obal. Mezi ně byla vložena poetická hra Student a volavka. Obě komedie byly skvělými divadelními groteskami, obecenstvo je proto odměnilo zaslouženým potleskem. Po přestávce jsme měli možnost jako bonus shlédnout dokumentární film o otci zakladateli brněnského kjógenu Hubertu Krejčím.
Foto: lienyuan lee (Wikimedia Commons)